kennismaken met nieuwe mensen

6 februari 2017

Sinds we hier zijn hebben we al aardig wat mensen leren kennen. We hebben zaterdag eerst kennis gemaakt met onze Indiase buurman en Engelse buurman. Alleen deze jongens zijn heel erg op hunzelf.

De jongen uit India kwamen we op de gang tegen. Hij stopte even bij zijn deur, aarzelde en dacht toen volgens mij: volgens mij kan ik me beter even voorstellen. Het was: Hey, are you new here? Wij: ja, gisteren aangekomen. We hadden een kort gesprek over wie we waren enzovoort. Midden in het gesprek was het toen ineens: Well I have to get my popcorn, I'm gonna watch a movie. En weg was hij...

's middags in de keuken, terwijl we onze boodschappen op stonden te ruimen, kwam onze Engelse buurman de keuken in gelopen. Zonder een woord te zeggen begon hij aan zijn afwas. Anna Sjoukje vroeg op een gegeven moment: So, where are you from? Na een heel kort gesprek ging hij er vandoor en soms zien we hem eens in de keuken of zo.

Gelukkig kwam er 's avonds een nieuw meisje aan. Ze kwam gelijk naar de keuken en stelde haarzelf voor. Haar naam is Maiju en ze komt uit Finland. Tot nu toe is het met zijn drieën erg gezellig! we koken en eten met zijn drieën en we gaan samen op pad. We kwamen er achter dat Maiju ook ingeschreven stond bij de integratiecursus. Mooi, konden we met zijn drieën gaan!

Zondag hebben we ook samen de keuken gepoetst. Van de buitenkant zag het er allemaal schoon en netjes uit. Maar als je achter de deuren keek.... Ik wil niet weten wat er allemaal in geleefd heeft. Met zijn drieën zijn we 4 uren bezig geweest. Van de koelkast tot al het servies. Van het bestek tot het kastje met alle kruiden. Alles is weer schoon. voor poetssessiena poetssessieHeerlijk!kennismaken met Maiju uit Finland

En toen was de dag van de integratiecursus daar. Het is een kleine groep van 5 studenten (inclusief wij 3). Sarah uit Denemarken en Elena uit Rusland doen ook mee aan de integratiecursus en Sarah woont toevallig ook in Tscharnergut.

Tijdens de integratiecursus werd ik gelijk op de feiten gedrukt dat mijn Duits niet zo best is. Maar onze docent Francsiska is ontzettend aardig en het is een leuke groep. Vandaag zijn we nog naar het Bundeshaus geweest met zijn allen, maar de foto's daarvan volgen nog. eerste dag op de universiteithuiswerk

Anna Sjoukje en Muija

's Avonds na het avondeten hebben we even snel op de 9e etage gekeken, daar woont Sarah. We keken echt op van het aantal studenten op deze verdieping en hoe leuk de woonkamer ingericht was. Onze woonkamer is (nog) ontzettend saai... Er staat een blauwe bank, een tafel met cactussen, een tafel met kapotte waterkokers/ vies koffieapparaat/ ranzige broodroosters en een eettafel. De muren zijn troosteloos wit en ik vind het niet raar dat er eigenlijk nooit iemand zit. Bij Sarah waren er posters op de muren geplakt, de indeling was veel beter, er waren foto's van vorige bewoners en allemaal gezellige studenten. Samen met Sarah afgesproken om samen te gaan eten en koken. Misschien dat we ook nog eens komen buurten bij haar haha :p.

Terug in onze eigen woonkamer hebben we gelijk dingen aangepakt. De kapotte keukenapparatuur staat in een verlaten keukenkastje (we weten niet waar we het heen moeten brengen) en we hebben de indeling verandert. Het is nu al veel beter maar morgen gaan we ook kijken voor posters en dat soort dingen. We maken onze woonkamer ook gezellig. En daarna misschien vragen aan onze buurmannen waarom we geen dingen samen doen. Dat zal alles veel leuker maken. Ook heb ik nog een jongen naast me wonen en er woont nog iemand tegenover ons. Hen hebben we nog steeds niet gezien. Nog niet alle kamers van de verdieping zijn bewoond dus misschien komen er nog wel meer mensen bij die ook samen met ons dingen willen doen zoals koken enzo. IMG_0422[1]

morgen dag 2 van de integratiecursus en dan zien we weer verder!

1. Jildou:
    7 februari 2017
    Nog veel dropke❤️
  2. Jildou:
    7 februari 2017
    Nog veel plezier bedoel ik!!