Ouders op bezoek en Florance Network Annual Meeting

23 april 2017 - Bern, Zwitserland

Hallo allemaal! Al een tijdje niet meer geschreven, het was de afgelopen week ook lekker druk vandaar. Hier komt dus best wel een lang verhaal in één keer haha, sorry daarvoor. Hopelijk vinden jullie het alsnog leuk om te lezen.

Het verhaal begint op zaterdag 15 april. Mijn ouders kwamen op bezoek. Ze

17951686_1010326422434018_8177349106847689884_n

waren in de middag al hier, lekker op tijd dus! 's Middags zijn we na het uitladen van alle spullen door Bern gaan wandelen. Ze kregen een privé city tour van mij, helemaal gratis ook nog! In de avond hebben we heerlijk gegeten bij restaurant le Mazot en daarna gaan slapen.

Zondag hebben we wederom ook in Bern rondgekeken. Eerst zijn

17904508_1009498952516765_6921601512900979341_n

we naar de Gurten geweest en daarna een stadswandeling gemaakt. 's Avonds was Anna Sjoukje ook weer terug gekomen uit Nederland en hebben we met zijn vieren asperges gegeten.

Maandag een Ausflug gemaakt naar Luzern. In Luzern hebben we ook rondgekeken en daarna met de panoramatrein naar Interlaken en vanaf daar weer terug naar Bern. 's Avonds kaasfondue gegeten en niet al te laat gaan slapen. Dinsdag zijn mijn ouders nog vroeg bij mij gekomen om te ontbijten en daarna weer in de auto richting Nederland.

Ze hebben een heleboel eten voor ons meegenomen, daarmee kunnen we wel weer even een tijdje vooruit en ze hebben mijn zomergarderobe meegenomen en mijn winterkleding weer naar huis genomen. Het voelt alsof ik een hele hoop nieuwe kleren heb gekocht, terwijl het natuurlijk helemaal niet zo is haha.

Dinsdagmiddag werden we verwacht op school. rond 17.00 uur zouden de deelnemers van de Florance Network al komen. Wij zouden ze ontvangen en helpen met de registratie.

Even in het kort over The Florance Network. The Florance Network is een van de oudste netwerken van verpleeg- en verloskundigen uit Europa opgesteld in 1995. Er zijn deelnemers van 40 universiteiten uit 17 verschillende landen aanwezig. Het doel van The Florance Network is het verbeteren van het vak verpleeg-

inschrijving dag 1

en verloskunde, het onderwijs verbeteren, wetenschappelijke/ praktische en

pedagogische standpunten van het vak ontwikkelen. Een keer per jaar is er ergens in Europa The Florance Network Annual Meeting (FNAM), waarbij ongeveer 200 deelnemers aanwezig zijn. Dit jaar was the FNAM in Bern, daarom mochten wij erbij aanwezig zijn, om deel te nemen en ook om mee te helpen met de organisatie. inschrijving dag 2

Dinsdag en woensdag mocht ik mee helpen in de registratie van de deelnemers. Daarna waren er verschillende presentaties, met als onderwerp Mental Health, het thema van deze FNAM. Daarna waren er ook workshops. Ik heb nog een workshop gevolgd waarin we gingen speeddaten met andere verpleegkundigen en verloskundigen uit Europa en een workshop over het omgaan met agressie, gebasseerd op je eigen instinct.

Donderdag gingen we met drie bussen naar Winterthur en Zürich. In Winterthur zijn we naar de hogeschool gegaan en hebben we andere lezingen en workshops gevolgd. Waaronder een workshop over het Clinical Assessment, wat in Nederland weer heel anders werkt dan in andere landen.

In de middag zijn we met de bus naar Zürich gegaan, daar werden we door de stad geleid met een gids en hebben we gegeten. Rond 23.00 uur waren we weer thuis en zijn we gaan slapen.

Vrijdag weer vroeg uit bed, want we gingen een kliniek bezoeken. Er werden meerdere klinieken bezocht waaronder: het SANPO (sanitäts polizei), een psychiatrische kliniek en de Privékliniek Lindenhofspital. De laatste daar gin

mental health in Europa

g ik heen. Samen met een andere docent was ik gids. Heel veel hoefden we alleen niet te doen, alleen iedereen naar de goede kliniek leiden.

In het Lindenhofspital kregen we een korte presentatie en daarna een rondleiding over de verlosafdeling en over de polikliniek en noodgevallen.

Omdat het een privékliniek is stond ik wel te kijken over hoe rustig het overal was. Op het moment dat wij er waren, was er geen bevalling bezig. Daarom konden we ook even de gr

verloskamer

ootste verloskamer van de kliniek zien. Nou zal ik het zo zeggen haha: Als ik later rijk en zwanger ben, wil ik daar wel bevallen. Het leek van binnen wel een hotelkamer. Een ruime kamer, met verschillende zit plekken (ook voor de vader), een bad, een luxe douche er nog bij en voor als het mis ging met de baby nog een emergency unit waar de baby gereanimeerd ka

dinner

n worden.

De dagkliniek en de spoedeisende hulp waren niet heel anders dan in Nederland. Alleen erg rustig vergeleken met Nederland.

Vrijdagavond was de grote afsluiting van de FNAM met daaropvolgend het gala dinner. Iedereen zag er super uit! We hebben heerlijk gegeten en wijn gedronken en daarna begon iedereen te dansen. Het was erg leuk om ook samen met alle docenten te dansen en er was ook een leuke sfeer onder de studenten. Echt heel erg naar mijn zin gehad!

Zaterdag was er nog als extra de social trip. Waar iedereen optioneel heen kon gaan. We gingen met de bus naar Thun en daar zouden we een guided tour krijgen in de stad. Uiteindelijk hebben we samen met de andere studenten een privé tour gehad van een student die al bekend was in Thun. Oké, we hebben in vergelijking met de rest niet geleerd wanneer het kasteel gebouwd is en hoeveel mensen er woonden maar we hebben het wel erg leuk gehad. Een wandeling door de stad na een goede kop koffie die iedereen wel kon gebruiken na de avond ervoor. Daarna nog

selfieeee

lekker buiten geluncht en weer rustig richting de bus gelopen.

Daarna stonden de Beatus Caves op het programma. In de buurt van Thun, zijn we de berg op gelopen en hebben we een tour door de grotten gehad. De grotten zijn in totaal 200 km lang. Dat hebben we natuurlijk niet allemaal gezien, maar wel het mooiste. Daarna nog even lekker in de zon gezeten, met een ijsje erbij en weer met de bus naar Bern.

Er waren natuurlijk ook docenten meegekomen van de de NHL. We wisten wel een leuk restaurant en daarom zijn we daar samen met de docenten gaan eten. Martin Mol was er natuurlijk bij die alles rondom internationalisering regelt voor de HBO-V op de NHL. Anke Smit was erbij, zij is docent communicatie en tot slot was het nieuwe afdelingshoofd erbij Reinskje Suierveld. We hebben het echt heel gezellig gevonden om samen met de docenten te eten en te praten over onze tijd hier. Ik heb een paar foto's bijgevoegd in het verhaal maar alle foto's van de FNAM zijn te vinden onder het onderdeel foto's waar ik nog veel meer heb.

Nu is het inmiddels alweer zondag... Morgen beginnen we met stage. Moet wel zeggen dat ik het best spannend vind, maar weet ook dat het goed gaat komen. Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes!!

1. Dijkstra:
    Thx lieve Annemijn?
  2. Robin:
    23 april 2017
    Leuk geschreven! Was een top week, bedankt voor alles!
    En wie weet zien wel elkaar nog in Nederland :)
  3. Hennie:
    Wat een mooi verhaal Annemijn. Heel veel succes. Groetjes
  4. Aukje:
    25 april 2017
    Bedankt weer voor je 'mooie verhaal , je ziet er prachtig uit. Heerlijk genieten Annemijn. Liefs oma.