Luzern

14 maart 2017 - Luzern, Zwitserland

Ben ik weer!! Afgelopen week zijn Anna Sjoukje en ik gewoon weer naar school geweest. Afgelopen week was het thema therapietrouw bij patiënten met een chronische ziekte. Komende week zijn we druk bezig met het thema HIV/AIDS. Vooral interessant hoe het verschilt van Nederland. Qua behandeling en vooroordelen is er niet heel veel anders, maar Nederlanders zijn er wel opener over. De vraag was waarom homoseksuelen een hoger risico hebben op een HIV infectie, ik heb ze toen verteld hoe homo's eigenlijk seks hebben. Leverde best een interessante situatie op, weet niet zeker of niemand van mijn klas het wist of dat ze het niet durfden te vertellen.

Dinsdagavond hadden we een feestje van een meisje uit Anna Sjoukje haar klas. Het was super gezellig. We zaten bij haar thuis, daar kregen we lekker te eten en hebben we veel gekletst. Vond het grappig wat er op tafel kwam. Allemaal verschillende soorten groente, in sticks gesneden, die je dan in een sausje kon dippen. We kregen linzensoep met curry en als toetje kregen we Indiase Chai Latte. Allemaal was het super lekker, en gezond! Het klasgenootje van Anna Sjoukje vertelde uitgebreid over haar reis in India, het was echt heel leuk. Daarna was er voor mij de verassing dat een ander meisje een fiets had die ik wel mocht lenen. Echt geweldig!

De rest van de week daarom ook met de fiets naar school geweest. De route was best makkelijk te vinden. En je vliegt naar school (het is de berg af). Hoe ik dan ook weer thuiskom kunnen jullie wel raden geloof ik.... H

op stap

et is nog even wennen die hoogtes haha. Komt wel gelijk de sportpas die ik van de week gekocht heb ook van pas. Maar even wat meer aan de conditie werken de komende tijd.

Zaterdagavond heeft Anna Sjoukje haar verjaardag gevierd. We hadden lekker veel vrienden over de vloer. Sarah (uit Denemarken) had een lekkere chocolade-bananen taart gemaakt. Hyo (Zuid-Korea) had cheesecorn en aardappelpannenkoekjes gemaakt. Supun uit canada had de biervoorraad

meegenomen. En dan Sarah (onze buddy uit Zwitserland) had haar vriend Raphael, een vriendin Anna en Poffertjes meegenomen. Blijkbaar hebben ze die ook gewoon in Zwitserland. Alleen moeten Anna Sjoukje en ik wel erg hard lachen om de manier waarop Duits sprekenden het woord 'poffertjes' uitspreken... Kan het niet voordoen natuurlijk maar geloof me, is erg grappig!

Vandaag zijn we ook nog naar Luzern geweest. Dat is een stad ongeveer een uur vanaf Bern. De stad met de 2 overdekte bruggen over de rivier. Het was prachtig weer. We hebben een stadswandeling gemaak met onder andere de twee bruggen, The Dying Lion, verschillende kerken en de Nadelwehr. Echt een bijzondere stad!

KapellbrückeMet Anna Sjoukje en AnnegretJa echt! en chocolademuurThe dying lion

Luzern ligt aan de Vierwaldstättersee, daarom hebben we ook een rondvaart gemaakt over het meer. Wat een schitterend uitzicht en een goed einde van de trip.

Nu weer thuis, lekker moe. Daarom ga ik nu maar snel slapen. Tot gauw!

tijdens de boottocht

1. Aukje:
    16 maart 2017
    Hoi Annemijn, wat weer een prachtig verslag, mooie fotoos.het is bij jullie alle dagen feest. Geniet er heerlijk van. Gr. Van ons.