Integratiecursus

17 februari 2017 - Bern, Zwitserland

De tijd gaat alweer zo snel! Afgelopen week druk geweest met de integratiecursus.Nu zit dat er weer op. Het waren twee interessante en leerzame weken maar ben toch blij dat ik me vanaf maandag iets meer met verpleegkunde bezig mag houden.

Franzisca heeft ons veel bijgeleerd over de Duitse taal, het Zwitserse Duits, de geschiedenis van Bern en Zwitserland, de kantonen en de cultuur.

Het eerste uitje was het Bundeshaus. Dat was erg leuk om te zien. Een klein parlement vergeleken met Nederland maar over elk detail in het gebouw is nagedacht. bundeshausständeratkantonen

Elke dag daarna gingen we met zijn vijven elke ochtend naar de universiteit. Het was daar nog hartstikke rustig, omdat het semester nog niet begonnen is natuurlijk. Ook de universiteit is een erg mooi gebouw met een rijke geschiedenis. Maar vooral het uitzicht vanuit de klaslokalen ga ik niet vergeten.

universiteituniversiteit bern

We hebben de Zwitserse film Herbstzeitlosen gezien. Deze film is volledig in het Zwitserse Duits gesproken, maar gelukkig wel met Duitse ondertiteling. De film ging over een oude vrouw die graag een lingeriewinkel wilde beginnen, haar zoon (de priester van het drop) had een affaire en een andere vrouw zei dat ze naar Amerika was geweest (wat niet het geval was). Al dit zorgde voor genoeg drama in het dorp.

De afgelopen middagen na de integratiecursus hebben we naast dat we Bern ontdekt hebben ook al moeten studeren voor onze eerste toets. Gisteren hadden we de prüfung. Lichtelijk zenuwachtig vanwege mijn goede Duits de toets ingegaan. Maar ik had goed geleerd waardoor de toets uiteindelijk wel meeviel. Nog niet te vroeg juichen natuurlijk. Volgende week nog maar zien of ik het gehaald heb. Als dat zo is heb ik de eerste 2 studiepunten binnen!

Vandaag was de laatste dag en zijn we naar het Paul Klee museum geweest. Er was een expositie over Paul en de surrealisten. Moderne kunst (schilderijen). Kan niet zeggen dat het echt mijn type kunst is. Maar we hebben zeker gelachen over de gekke figuren, rare lijnen en de overheersende geslachtsdelen.... (weet alleen niet of dat heel beleefd was). Paul Klee museumPaul Kleemoderne kunst?

Nu uitkijken naar zondag, dan gaan we met de Golden Express trein een tour maken. En dan beginnen we maandag eindelijk aan de Berner Fachhochschule!

1. Dijkstra:
    17 februari 2017
    Leuk dat je weer nieuws met ons deelt!
    Dank je wel!
    Groet.
  2. Aukje:
    17 februari 2017
    Annemijn weer bedankt voor je mooie verhaal en de fotoos. Zondag veel plezier met de treintocht. Geniet ervan. Gr.
  3. Tjitske:
    17 februari 2017
    Wat alweer een prachtig verhaal. Super dat je dit mag doen allemaal. Wens je zondag een prachtige tocht toe en tot snel horens liefs.
  4. Joke Venema:
    18 februari 2017
    Leuk en interessant deze reis en studie verhalen. Succes en natuurlijk ook lekker genieten.